ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ (άρθρο του Άγγελου Τερζάκη)
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Σεπτεμβρίου 2000
Το κείμενο του άρθρου
Το παρόν και το μέλλον του βιβλίου είναι το παρόν και το μέλλον του πολιτισμού μας στο σύνολό του, πνευματικού και μη (θα έλεγα «αντιπνευματικού»). Το παρόν το ζούμε όλοι μας. Για το μέλλον είμαι ανήσυχος, δεν το κρύβω.
Πιστεύω στο βιβλίο. Υπάρχουν άνθρωποι στον τόπο μας (μήπως οι πιο πολλοί;) που νομίζουν πως οποιοδήποτε διάβασμα είναι το ίδιο. Λάθος τραγικό: Η εφημερίδα σε πληροφορεί, το βιβλίο σε διαμορφώνει. Ο ελληνικός λαός είναι εφημεριδοδίαιτος, νομίζει πως με τ' αναγνώσματα του ημερήσιου Τύπου επιπλώνει τον εσωτερικό του χώρο. Το βιβλίο έχει άλλη αρετή - γι' αυτό κι ο Ρωμιός του πεζοδρομίου τ' αποφεύγει, όπως ο διάβολος το λιβάνι. Ακούτε να σας λένε, κατά προτίμηση οι εκπρόσωποι της μέσης τάξης, που είναι και η πιο υπεύθυνη, γιατί περνάει για ηγετική τάξη: «Πού καιρός για διάβασμα». Έχουν όμως όλοι τους αμέτρητο καιρό να χαρτοπαίζουν μετά μανίας τις νύχτες ως τα χαράματα στα σπίτια τους, στις εκδρομές, όπου κουβαλιούνται, για να φάνε και να χαρτοπαίζουν.
Δεν είναι τυχαίο που είμαστε λαός κοινωνικά ακέφαλος.Το σχολείο κάνει αντιπαθητικό το διάβασμα, η αστική τάξη το παρατάει σ' εκείνα από τα μέλη της, που κατά βάθος, τα θεωρεί «βλαμμένα». Ευτυχώς που υπάρχουν νέοι που διαβάζουν, διψάνε για απαντήσεις σε μεγάλα προβλήματα, πολύ περισσότεροι παρά στη μεσοπολεμική εποχή. Αυτό είναι το μόνο παρήγορο. Αλλά ποιος τους κατευθύνει;
Είπα για το μέλλον πως είμαι ανήσυχος. Όχι γιατί εγώ περνάω μαζί με τον καιρό μου, αλλά γιατί βλέπω να ορθώνονται τα υποκατάστατα του βιβλίου: τηλεόραση, κινηματογράφος, ραδιοφωνικές σκηνές κι αναγνώσματα, ποιος ξέρει ποια άλλα δισκία Τέχνης, που θα επινοήσει η τεχνολογία -δηλαδή το επιχειρηματικό κεφάλαιο- για ν' αποκοιμίζει το πνεύμα και να διεγείρει τις αισθήσεις. Πώς θ' αντιπαλαίσει το βιβλίο; Όμως μονάχα μ' ένα βιβλίο στο χέρι, συγκεντρωμένος σε μια γωνιά, βρίσκεται κανένας ενώπιος ενωπίω, μόνος αντίκρυ στη συνείδησή του, σε συνάφεια με το νου, που θέλοντας και μη, αρχίζει κι αυτός να ψελλίζει, να ζωντανεύει, να οραματίζεται. Τα μηχανικά μέσα στομώνουν το νου, το βιβλίο τον ακονίζει.
Αλλά βαίνουμε προς το ιδανικό του ελάσσονος κόπου.Ω, τι παρεξήγηση η απαλλαγή του ανθρώπου από την υλική ανάγκη! Ποιος θα το έλεγε πως θα καταλήξει στην απαλλαγή του από την ανθρωπιά του, από τη δίψα της ψυχής;
Θέματα εξέτασης
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Να αποδώσετε περιληπτικά, σε 80-100 λέξεις, το περιεχόμενο του κειμένου
Β. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΔΕΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ: Το άρθρο αυτό, στο οποίο ο ΤΕΡΖΑΚΗΣ εκφράζει την ανησυχία του για το βιβλίο, γράφτηκε το 1972. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο την άποψή σας για το αν οι φόβοι του ΤΕΡΖΑΚΗ επαληθεύονται σήμερα, 40 χρόνια μετά (στοιχεία για τις απαντήσεις στα δύο αυτά θέματα με ΚΛΙΚ εδώ)
Άλλες ερωτήσεις
1. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΦΡΑΣΗΣ: Να σχολιάσετε, σε 5-6 σειρές, το νόημα της φράσης: «η εφημερίδα σε πληροφορεί, το βιβλίο σε διαμορφώνει»
2. ΔΟΜΗ: Να επισημάνετε τις διαρθρωτικές λέξεις/ φράσεις της 4ης παραγράφου του κειμένου {Είπα... ακονίζει} και να γράψετε τι δηλώνεται με την καθεμιά από αυτές.
3. ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ: Να γράψετε στο τετράδιο σας έναν πλαγιότιτλο για καθεμιά από τις παραγράφους του κειμένου
4. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ: α] Να γράψετε στο τετράδιο σας ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: υπεύθυνη, αντιπαθητικό, ελάσσονος, απαλλαγή, ανθρωπιά
β] Από τη 2η και 3η παράγραφο του κειμένου να γράψετε στο τετράδιο σας πέντε (5) λέξεις με συνυποδηλωτική (μεταφορική) σημασία (5 μόρια)
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: «η τηλεόραση συμβάλλει στη διάδοση του βιβλίου ή αντίθετα οδηγεί στον παραγκωνισμό του; Να αναπτύξετε την άποψή σας με επιχειρήματα» (στοιχεία για την ανάπτυξη του κειμένου με ΚΛΙΚ εδώ)
Αναρτήθηκε από κ ART ά SOS στις 5:41 μ.μ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ: να παρουσιάσετε το περιεχόμενο του άρθρου σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων
Ο Τερζάκης στο άρθρο εκφράζει την ανησυχία του για το μέλλον του πολιτισμού. Η ανησυχία του πηγάζει από τις διαπιστώσεις του για το παρόν και το μέλλον του βιβλίου. Επειδή ο ίδιος πιστεύει στο βιβλίο θεωρεί τραγικό λάθος την επικρατούσα αντίληψη που εξισώνει την ανάγνωση μιας εφημερίδας με τη μελέτη ενός βιβλίου. Η επίκληση του ελεύθερου χρόνου είναι φτηνό άλλοθι, αφού όλοι τελικά βρίσκουν άφθονο χρόνο για ανούσια πράγματα. Το σχολείο έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης, αλλά τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχουν τα υποκατάστατα του βιβλίου: τηλεόραση, κινηματογράφος, ραδιόφωνο. Ευτυχώς όμως υπάρχουν νέοι που αγαπούν το διάβασμα και ψάχνουν για απαντήσεις. Η μεγαλύτερη ανησυχία πηγάζει από την ανάπτυξη της τεχνολογίας, η οποία στο όνομα της απελευθέρωσης του ανθρώπου από υλικές ανάγκες, τον υποδουλώνει χειρότερα σ' αυτές.
Β. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΔΕΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ: σήμερα, 40 χρόνια μετά, επαληθεύονται οι ανησυχίες του Τερζάκη για το βιβλίο. Ν’ αναπτύξετε την άποψή σας σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων
Φαίνεται πως οι φόβοι του Τερζάκη για το μέλλον του βιβλίου δεν ήταν υπερβολικοί, παρόλο που έχουν περάσει σαράντα χρόνια από τότε που έκανε τις απαισιόδοξες προβλέψεις του. Μπορεί βέβαια να έχει αυξηθεί εντυπωσιακά ο αριθμός των νέων βιβλίων που κυκλοφορούν κάθε μέρα και ίσως σήμερα να εκδίδονται περισσότεροι τίτλοι για όλα τα θέματα, το αναγνωστικό κοινό όμως παραμένει περιορισμένο. Είναι κοινά αποδεκτό ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, νέοι και μεγάλοι, γεμίζουν τον ελεύθερό χρόνο τους με την τηλεόραση ή με τον υπολογιστή. Γιατί στους «εχθρούς» του βιβλίου σήμερα πρέπει να προσθέσουμε και το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, που έχει εισβάλει για τα καλά στη ζωή των περισσότερων ανθρώπων. Όμως οι νέοι, όπως και τότε, διψάνε για μάθηση κι αυτό θα εξακολουθεί να είναι η ελπίδα για το μέλλον του βιβλίου.
Ο Τερζάκης στο άρθρο εκφράζει την ανησυχία του για το μέλλον του πολιτισμού. Η ανησυχία του πηγάζει από τις διαπιστώσεις του για το παρόν και το μέλλον του βιβλίου. Επειδή ο ίδιος πιστεύει στο βιβλίο θεωρεί τραγικό λάθος την επικρατούσα αντίληψη που εξισώνει την ανάγνωση μιας εφημερίδας με τη μελέτη ενός βιβλίου. Η επίκληση του ελεύθερου χρόνου είναι φτηνό άλλοθι, αφού όλοι τελικά βρίσκουν άφθονο χρόνο για ανούσια πράγματα. Το σχολείο έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης, αλλά τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχουν τα υποκατάστατα του βιβλίου: τηλεόραση, κινηματογράφος, ραδιόφωνο. Ευτυχώς όμως υπάρχουν νέοι που αγαπούν το διάβασμα και ψάχνουν για απαντήσεις. Η μεγαλύτερη ανησυχία πηγάζει από την ανάπτυξη της τεχνολογίας, η οποία στο όνομα της απελευθέρωσης του ανθρώπου από υλικές ανάγκες, τον υποδουλώνει χειρότερα σ' αυτές.
Β. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΔΕΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ: σήμερα, 40 χρόνια μετά, επαληθεύονται οι ανησυχίες του Τερζάκη για το βιβλίο. Ν’ αναπτύξετε την άποψή σας σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων
Φαίνεται πως οι φόβοι του Τερζάκη για το μέλλον του βιβλίου δεν ήταν υπερβολικοί, παρόλο που έχουν περάσει σαράντα χρόνια από τότε που έκανε τις απαισιόδοξες προβλέψεις του. Μπορεί βέβαια να έχει αυξηθεί εντυπωσιακά ο αριθμός των νέων βιβλίων που κυκλοφορούν κάθε μέρα και ίσως σήμερα να εκδίδονται περισσότεροι τίτλοι για όλα τα θέματα, το αναγνωστικό κοινό όμως παραμένει περιορισμένο. Είναι κοινά αποδεκτό ότι οι περισσότεροι άνθρωποι, νέοι και μεγάλοι, γεμίζουν τον ελεύθερό χρόνο τους με την τηλεόραση ή με τον υπολογιστή. Γιατί στους «εχθρούς» του βιβλίου σήμερα πρέπει να προσθέσουμε και το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, που έχει εισβάλει για τα καλά στη ζωή των περισσότερων ανθρώπων. Όμως οι νέοι, όπως και τότε, διψάνε για μάθηση κι αυτό θα εξακολουθεί να είναι η ελπίδα για το μέλλον του βιβλίου.
Αναρτήθηκε από κ ART ά SOS στις 5:27 μ.μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου