ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Πανελλαδικές εξετάσεις 2010 Θέματα εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας: ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μια σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτό-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σ’ ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους.
Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευτεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μια από τις συνέπειες των νέων αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία τους και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται ν’ αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική τους πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, ν’ ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, ν’ αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή να εκπαιδεύονται συνεχώς.
Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενεές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkhein κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε’ αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δυο φύλλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας)
[Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002]
ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ (ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ)
Α1] Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις) Μονάδες 25
Β2] Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου«… οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους…»
[πρόταση για την περίληψη κειμένου και την ανάπτυξη της ιδέας σε παράγραφο με ΚΛΙΚ εδώ]
B2] Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου και ποια είναι τα δομικά της μέρη [Ανάπτυξη της παραγράφου γίνεται με αιτιολόγηση]
B4] Να επισημάνετε τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου στο κείμενο που σας δίνεται
[βλέπε σχολικό βιβλίο σελ. 84]
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Σε άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας ν’ αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου (500-600 λέξεις) Μονάδες 40
ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Πανελλαδικές εξετάσεις 2010 Θέματα εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας: ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μια σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτό-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σ’ ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους.
Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευτεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μια από τις συνέπειες των νέων αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία τους και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται ν’ αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική τους πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, ν’ ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, ν’ αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή να εκπαιδεύονται συνεχώς.
Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενεές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkhein κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε’ αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δυο φύλλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας)
[Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002]
ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ (ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ)
Α1] Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις) Μονάδες 25
Β2] Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου«… οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους…»
[πρόταση για την περίληψη κειμένου και την ανάπτυξη της ιδέας σε παράγραφο με ΚΛΙΚ εδώ]
B2] Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου και ποια είναι τα δομικά της μέρη [Ανάπτυξη της παραγράφου γίνεται με αιτιολόγηση]
B4] Να επισημάνετε τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου στο κείμενο που σας δίνεται
[βλέπε σχολικό βιβλίο σελ. 84]
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Σε άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας ν’ αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου (500-600 λέξεις) Μονάδες 40
ΚΕΙΜΕΝΟ
Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μια σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτό-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σ’ ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους.
Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευτεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μια από τις συνέπειες των νέων αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία τους και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται ν’ αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική τους πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, ν’ ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, ν’ αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή να εκπαιδεύονται συνεχώς.
Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενεές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkhein κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε’ αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δυο φύλλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας)
[Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002]
ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ (ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ)
Α1] Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις) Μονάδες 25
Β2] Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου«… οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους…»
[πρόταση για την περίληψη κειμένου και την ανάπτυξη της ιδέας σε παράγραφο με ΚΛΙΚ εδώ]
B2] Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου και ποια είναι τα δομικά της μέρη [Ανάπτυξη της παραγράφου γίνεται με αιτιολόγηση]
B4] Να επισημάνετε τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου στο κείμενο που σας δίνεται
[βλέπε σχολικό βιβλίο σελ. 84]
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Σε άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας ν’ αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου (500-600 λέξεις) Μονάδες 40
ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ: περίληψη κειμένου και ανάπτυξη ιδέας σε παράγραφο
ΑΥΤΟΜΟΡΩΣΗ μια διαρκής εκπαιδευτική διαδικασία
Α1] ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις) Μονάδες 25
Η συγγραφέας αναφέρεται στην έννοια της αυτομόρφωσης, κινητήριος μοχλός της οποίας αποτελεί το ίδιο το άτομο. Αρχικά, την ορίζει ως εκπαιδευτική διαδικασία με την οποία ο άνθρωπος επιδιώκει την εκπαιδευτική και επαγγελματική του εξέλιξη. Συνήθως, τα άτομα ωθούνται σ’ αυτή τη διαδικασία εξαιτίας της ραγδαίας επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης που απαξιώνει κάποια επαγγέλματα ή αλλάζει τον τρόπο άσκησης σε κάποια άλλα. Με ενδεχόμενη, λοιπόν, την αλλαγή επαγγελματικής πορείας το άτομο καλείται, είτε το θέλει είτε όχι, να ανανεώνεται και να εκπαιδεύεται δια βίου. Επομένως, καταλήγει η συγγραφέας, ότι η εκπαίδευση δεν σημαίνει ότι και παλιά, αφού η απόκτηση γνώσεων πρέπει να τον ακολουθεί σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Β2] ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΔΕΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ: Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου «… οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους…»
Σήμερα, οι ραγδαίες αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης και της εργασίας επιβάλλουν στους νέους την αλλαγή αρκετών επαγγελμάτων στην έναρξη τουλάχιστον της επαγγελματικής σταδιοδρομία τους. Οι διαρκείς δηλαδή τεχνολογικές εξελίξεις και η επιστημονική πρόοδος, διαμορφώνουν συνεχώς αυξημένες ανάγκες στην αγορά εργασίας. Στην εποχή μάλιστα της πληροφορικής η επεξεργασία των νέων δεδομένων είναι ταχύτατη με αποτέλεσμα οι συνθήκες στο χώρο της εργασίας να αναδιαμορφώνονται αδιάλειπτα και οι νέοι να καλούνται να βρίσκονται σε κατάσταση εγρήγορσης. Παρατηρούμε, δηλαδή, ότι πολλά από τα ήδη υπάρχοντα επαγγέλματα χάνουν τη χρησιμότητά τους ή εμφανίζονται νέα, με αποτέλεσμα τα άτομα, εκ των πραγμάτων, να είναι αναγκασμένα να αλλάζουν επαγγέλματα, ίσως περισσότερες από μία φορές στη ζωή τους. Πρέπει, λοιπόν, για να ανταποκριθούν στις νέες αυτές συνθήκες αυτές, να ανανεώνουν διαρκώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να αποκτούν εφόδια πέραν της στείρας εξειδίκευσης. Επομένως, αυτές οι απαιτήσεις, υπαγορεύουν τη συνεχή αυτομόρφωση και κάνουν την ανάγκη δια βίου μάθησης επιτακτική.
Α1] ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις) Μονάδες 25
Η συγγραφέας αναφέρεται στην έννοια της αυτομόρφωσης, κινητήριος μοχλός της οποίας αποτελεί το ίδιο το άτομο. Αρχικά, την ορίζει ως εκπαιδευτική διαδικασία με την οποία ο άνθρωπος επιδιώκει την εκπαιδευτική και επαγγελματική του εξέλιξη. Συνήθως, τα άτομα ωθούνται σ’ αυτή τη διαδικασία εξαιτίας της ραγδαίας επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης που απαξιώνει κάποια επαγγέλματα ή αλλάζει τον τρόπο άσκησης σε κάποια άλλα. Με ενδεχόμενη, λοιπόν, την αλλαγή επαγγελματικής πορείας το άτομο καλείται, είτε το θέλει είτε όχι, να ανανεώνεται και να εκπαιδεύεται δια βίου. Επομένως, καταλήγει η συγγραφέας, ότι η εκπαίδευση δεν σημαίνει ότι και παλιά, αφού η απόκτηση γνώσεων πρέπει να τον ακολουθεί σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Β2] ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΔΕΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ: Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου «… οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δυο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους…»
Σήμερα, οι ραγδαίες αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης και της εργασίας επιβάλλουν στους νέους την αλλαγή αρκετών επαγγελμάτων στην έναρξη τουλάχιστον της επαγγελματικής σταδιοδρομία τους. Οι διαρκείς δηλαδή τεχνολογικές εξελίξεις και η επιστημονική πρόοδος, διαμορφώνουν συνεχώς αυξημένες ανάγκες στην αγορά εργασίας. Στην εποχή μάλιστα της πληροφορικής η επεξεργασία των νέων δεδομένων είναι ταχύτατη με αποτέλεσμα οι συνθήκες στο χώρο της εργασίας να αναδιαμορφώνονται αδιάλειπτα και οι νέοι να καλούνται να βρίσκονται σε κατάσταση εγρήγορσης. Παρατηρούμε, δηλαδή, ότι πολλά από τα ήδη υπάρχοντα επαγγέλματα χάνουν τη χρησιμότητά τους ή εμφανίζονται νέα, με αποτέλεσμα τα άτομα, εκ των πραγμάτων, να είναι αναγκασμένα να αλλάζουν επαγγέλματα, ίσως περισσότερες από μία φορές στη ζωή τους. Πρέπει, λοιπόν, για να ανταποκριθούν στις νέες αυτές συνθήκες αυτές, να ανανεώνουν διαρκώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να αποκτούν εφόδια πέραν της στείρας εξειδίκευσης. Επομένως, αυτές οι απαιτήσεις, υπαγορεύουν τη συνεχή αυτομόρφωση και κάνουν την ανάγκη δια βίου μάθησης επιτακτική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου